Smarta digitala lösningar för ditt företag.

Digitala lösningar för ditt e-handelsföretag

Det finns digitala lösningar som kan hjälpa ditt företag att strukturera dina processer, öka effektiviteten och skapa tillväxt. Det handlar bland annat om IT-lösningar, molntjänster, e-handelslösningar och B2B-lösningar. Var och en av dessa har sina egna fördelar och nackdelar, så det är viktigt att välja rätt lösning för ditt företag. 

Börja med att fundera på hur ditt företag och vad på företaget du behöver digitalisera:

  • Hur ser ditt företag ut, vilka mål, kunder, budget, tekniska kunskaper finns i företaget. 
  • Vilken bransch är du verksam inom och vad behöver jag digitalisera på företaget? Administration, marknadsföring eller digitaliseringen för produkter och tjänster.
  • Hanterar ditt företag data som behöver extra högt dataskydd.
  • Hur ser ditt företag ut i framtiden? Kommer din E-handel eller ditt system fungera även i framtiden. 

Trender inom B2B-försäljning

Molntjänster 

Vi förväntar oss att molnbaserade tjänster kommer att integreras alltmer i företagen under 2022 för att öka effektiviteten och affärsresultatet. Vi förutspår också att arbetsflöden kommer att bli mer integrerade, där all viktig information från olika system samlas på ett ställe.

Data-driven försäljningsstrategi
Att lägga grunden för en data-driven försäljningsstrategi kan vara tidskrävande, men det är värt det i slutändan. Att ha god kundkännedom är en stor konkurrensfördel, och digitala avtal är ryggraden i alla företag. Att använda den data som finns i dina avtal och gå över till digitala avtal är en bra start. Det är ju själva ryggraden i alla affärer.  

B2B och B2C går i samma linje

Vi kommer att se en mer kund centrerade säljprocesser som följer samma mönster och köpbeteenden som inom B2C både inom försäljning, marknadsföring och produktutveckling. Det blir allt viktigare att ha en helhetsbild av kunden, förstå deras behov och skapa en sammanhängande kundresa över olika kanaler och plattformar. Det traditionella sättet att arbeta med telefonsamtal och personliga möten förändras. Vi kommer att se mer samarbete i digitala kanaler men samtidigt med en mer personlig kommunikation, personlig upplevelse och specialanpassade lösningar till kunden. 

Sälj och marknad går ihop
För att hålla sig i framkant kommer marknad och säljteam börja arbeta närmare varandra. Genom att anpassa sina mål och använda plattformar som för dem samman kan de öka sin produktivitet och uppnå sina KPI:er. 

Social selling
Social selling fortsätter att växa. Fokus ligger på att bygga ett personligt varumärke genom att dela relevant information med sina kontakter, som i sin tur kan leda till en dialog. 

Live shopping

Live shopping är en fantastisk upplevelse som ger dig chansen att handla produkter från hela världen. Du kan handla direkt från ditt hem och det finns massor av alternativ. Du kan få svar på dina frågor om produkten innan du köper den.

Omnishopping

Omni shopping är en typ av e-handel som kan gynna ditt företag. Det innebär att du kan sälja dina produkter och tjänster på flera olika platser samtidigt. Det kan till exempel handla om att sälja varor via marknadsplatser som eBay eller Amazon och webbplatser för sociala medier som Facebook och Instagram. Genom att använda omni shopping kan du inte bara expandera du kan nå ut till fler människor och få kontakt med dem, men också få insikt i kundernas beteenden och preferenser.

Artificiell Intelligens i din e-handel

Det finns nu lösningar med Artificiell Intelligens som kan användas för att skapa ett automatiserat lager. Dessa lösningar är mycket billigare än traditionella automatiserade lager, och de kan införas snabbt och enkelt. Dessutom erbjuder de många fördelar, till exempel ökad noggrannhet och effektivitet.

En annan fördel med AI är att den kan hjälpa dig att förbättra din kundservice, skapa en mer personlig upplevelse genom att förstå dina kunders frågor och bekymmer kan du ge dem bättre stöd. Genom att förstå deras köphistorik och preferenser kan du erbjuda dem produkter som de sannolikt är mer intresserade av. Dessutom kan AI hjälpa dig att automatisera vissa av de uppgifter som ingår i kundtjänsten, t.ex. hantera vanliga frågor och support via live chatt.

E-handelspaket för B2B

E-handelspaket B2B är ett system är uppbyggt för de specifika krav som ställs när man bedriver handel mellan företag. Systemen brukar ha avancerade sökfunktioner, uppbyggt med den senaste tekniken och anpassad så den ska fungerar på alla enheter. Systemet brukar också kunna specialanpassas efter företagens önskemål med till exempel funktioner och integrationer mot inköpssystem. 

När man köper ett E-handels system är det bra att få förtydligat vad som ingår i kostnaderna. Om det ingår hjälp uppdateringar, support och drift. Viktigt frågor är också om specialanpassning kan göras på er plattformen och möjligheterna till uppgraderingar och utbyggnad av systemet i framtiden. 

E-handel för småföretagare

Ska du sälja produkter online kan det vara bra att göra det via e-handelsplattform. Några viktiga saker att tänka på innan är vilken digital strategi du ska ha, storleken på ditt företag, hur många produkter du säljer, kostnader att driva e-handeln samt vilka betallösningar du vill ha och kostnader för köptransaktioner. På E-commerce platforms kan du läsa om några populära e-handelsplattformar som finns på marknaden.  

Man kan också sälja sina produkter via stora populära marknadsplatser. Vissa av dessa erbjuder lagerhantering av dina produkter och leverans direkt från lagret ut till kunderna.  

Många annonserar sina produkter på Sociala medier och kanske väljer att inte ha en e-handelslösning. Man får dock tänka på att alla kunder kanske inte har just det sociala medium där du marknadsför dina produkter. För att nå ut till alla dina kunder kan det vara bra att både ha en e-handel och marknadsföring på sociala medier.