Så bokar du rätt föreläsare till ditt företagsevent

Vilken eller vilka konferencierer och föreläsare du bokar till ditt event, kan vara avgörande för hur lyckat det blir. En karismatisk och kunnig föreläsare kan ge inspiration och strategier som lyfter hela arbetsgruppen. Lägg därför tid på att leta igenom det stora utbud av föreläsare som finns i dag, och maximera förutsättningarna för ett lyckat event som medarbetarna kommer att minnas under lång tid framöver.

Ordet event kan syfta på många olika saker, till exempel konserter eller stadsfester. Här syftar det på events som arrangeras av företag, antingen riktade internt mot medarbetare eller ledningsgrupper, eller till kunder och potentiella kunder.

Välj rätt föreläsare för rätt typ av event

Det första steget när det gäller att boka föreläsare, är att definiera sin målgrupp: vilka är det som kommer att närvara vid föreläsningen? När målgruppen är definierad bör du fundera över vilket tema som matchar målgruppens behov. Är det säljare som ska bli inspirerade att sälja mer, chefer som efterfrågar en föreläsning inom ledarskap eller kundservicemedarbetare som ska lära sig ett nytt ärendehanteringssystem?

Att boka en ergonomiexpert som är inriktad på arbetspositioner i kontorsmiljö, kanske inte är jätteviktigt för en bygg- eller städfirma exempelvis, även om det så klart kan vara intressant. Det är ett överdrivet exempel, men syftet är att genomlysa grundregeln – relevant ämne för rätt målgrupp.

Både person och ämne spelar roll

Det finns ämnen som i princip alltid går hem, oavsett bransch eller företag. Framgångsrika ledarskapsstrategier är till exempel något som nästan alltid är branschöverskridande och som kan gynna alla, från mellanchef till VD. En uppskattad och framgångsrik chef inom sjukvården, som dessutom kan tala på ett engagerande sätt, kan absolut tillföra något till chefer inom bygg, industri, tech eller finans.

Ett tips är alltså att inte stirra sig helt blind på att informationen måste vara supernischad till din målgrupp. Tänker du så, kommer du antagligen bara hitta en eller två föreläsare som personlighetsmässigt kanske inte lämpar sig bra. Både person och ämne är viktigt. För att få ett intryck av talaren, kan det vara bra att leta upp recensioner eller kommentarer från andra organisationer som anlitat föreläsaren. Du kan också söka på föreläsaren på Youtube och se om det finns någon föreläsning inspelad.

Var ute i god tid och planera

Det finns flera anledningar till att vara ute i god tid med både planering och bokning av talare:

  • Duktiga föreläsare är populära och kan ha fullspäckat schema.
  • Föreläsaren kan vilja ha tid att anpassa föreläsningen utifrån ditt företagsbehov.
  • Du får möjlighet att boka in en annan föreläsare i tid, om den första säger nej.
  • Alla typer av events tar alltid mer tid att anordna än man tror.

En erfaren arrangör av events vet att det alltid är bra att göra klart de delar som man faktiskt har kontroll över. Det dyker alltid upp problem och överraskningar på vägen, så att frigöra tid för att lösa dessa kan vara avgörande. Planera ordentligt och gör en lista på potentiella föreläsare till eventet. Kontakta ditt förstaval tidigt och du får bra marginaler att undvika tråkiga stressbokningar.