SEO har varit en viktig marknadsföringsstrategi i många år. Trots stora tekniska förändringar är sökmotoroptimering fortfarande viktigt för företags digitala närvaro. Vill du stärka ditt företag online? Häng med här så ska du få tips!
SEO, sökoptimering eller sökmotoroptimering, kärt barn har många namn som du kan läsa i SEO-boken Guldläge på nätet av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Denna form av digital marknadsföring har funnits i många år nu, optimering av webbplatser är dock lika aktuellt nu som då.
Läs boken Guldläge på nätet
Sökoptimering är ett hantverk. Många har ägnat långt över ett decennium åt det och ändå inte fått grepp om helheten. Någonstans måste du dock börja och ett bra första steg är Guldläge på nätet som är skriven av två riktiga proffs på ämnet. I boken delar författarna med sig av handfasta tips för att skriva för sökmotorer och för att skapa användarvänliga webbplatser.
Vad är SEO för något?
För att förklara SEO är detta en form av marknadsföring som hjälper dig stärka din närvaro på nätet. De olika praktikerna syftar till att göra det enklare för sökmotoranvändare att hitta till dig via sökmotorernas sökfunktion. Genom att sätta dig in i psykologin kring människors internetanvändande och att anpassa exempelvis din nätbutiks upplägg och innehåll utifrån detta kan du få fler kunder.
Sökmotoroptimering handlar om att förstå människors sökbeteende. Vilka ord söker personer vanligen på i Google eller andra sökmotorer? Ta reda på detta med hjälp av sökordsverktyg och skriv texter som innehåller orden för att hjälpa potentiella kunder att hitta till just din webbplats. Se också till att webbplatsen laddar snabbt och är lättnavigerad för att öka antalet försäljningar. Hur du bör gå till väga kan du läsa om i Guldläge på nätet.
5 enkla och bra SEO-tips
- Ta reda på hur dina konkurrenter byggt upp sina webbplatser och vilka ämnen de brukar lyfta i sina innehåll.
- Gör en sökordsresearch med ett så kallat sökordsverktyg för att få reda på viktiga nyckelord som kan kopplas till din webbplats.
- Fundera på vem din ideala kund är och hur du kan hjälpa kunden på bästa sätt. Anpassa webbplatsens innehåll efter detta.
- Skriv texter som innehåller relevanta nyckelord i allt från rubriker till brödtexter.
- Skapa en snabb och visuellt tilltalande webbplats som är lätt att navigera sig fram på. Tänk på att göra webbplatsen användarvänlig för kunden.